Antalya,  TÜRKİYE

Demre – Kekova Tekne Turu

Tekne turları açısından Türkiye sahilleri bir cennet. Biz de bugüne kadar Ege’de de Akdeniz’de de birçok tekne turunu deneyimleme şansı bulduk. Antalya’nın Demre ilçesinde bulunan Kekova tekne turumuz bu turlar arasında hem deniz hem tarih açısından en tatmin edici turlardan biri oldu.

Kekova Tekne Turu

Peki Kekova nerede? Kaş’tan Demre’ye doğru giderken sağ tarafta Kaleuçağız sapağını göreceksiniz. Bu şekilde Kaleüçağız denen küçük kasabaya ulaşabilirsiniz. Kaleüçağız oldukça küçük bir yerleşim olduğu için içinde araç park etmek zor olabilir, bu yüzden hemen kasabanın girişindeki otopark alanlarını kullanabilirsiniz.

Kaleüçağız ya da Üçağız diye bilinen yerleşim, adını Kekova Adası ile anakara arasındaki su havzasına 3 ayrı noktadan giriş yapılabilmesinden almış. Anakara tarafında Simena ve karşıdaki Kekova Adası’nda Dolichiste kentleri Likya şehir devletlerinin parçaları olmuş. Likya Yolu olarak bilinen tarihi yol da yine anakara tarafındaki antik yerleşim alanlarından geçiyormuş.

Fethiye’de Faralya’dan başlayıp Antalya’da Phaselis’e kadar uzanan Likya Yolu, dünyanın en önemli yürüyüş güzergahları arasında sayılmaktadır.

Kaleköy’den Kekova Manzarası

Kekova adının kaynağı için Yunanca keklik ötüşü olan Kakuva ve yörede yetişen kekiklerden geldiğine dair söylentiler bulunuyor. Buradaki limandan teknemize biniyor ve Kekova Tekne Turu’nun keyfini çıkarmaya başlıyoruz.

Kekova Tekne Turu İpuçları

Günübirlik Kekova tekne turu yapan tekneler Kaş’tan veya Kaleüçağız Köyü’nden kalkıyor. Birçok kişi Kaş’tan kalkan teknelere binse de bu tekneler gidiş ve dönüşte önemli bir zamanı Kaş – Kekova arasındaki yolda geçiriyor. Bizim önerimiz Kaleüçağız’dan kalkan tekneler olacak. Buraya kendi arabanızla ulaşabileceğiniz gibi bazı tekne turları da bu ulaşımı Kaş’tan kendi araçlarıyla sağlıyor.

Herkesin tekne turlarından beklentisi farklı olabilir. Biz daha sakin, az kişilik, bangır bangır müzik çalmayan, dans edilmeyen turlarda kafa dinlemeyi seviyoruz. Kekova tekne turunu da bu tarz olan Mavi Kaş Turizm ile gerçekleştirdik. Yemeklerinden ve tarihi alanlardaki rehberliğinden oldukça memnun kaldık.

Kekova tekne turu sadece bir deniz turu değil. Kaleköy’de inip sokaklarda yürüyebiliyor, Simena Antik Kenti‘nde gezebiliyor ve dondurma yiyebiliyorsunuz. 🙂 (Burasının dondurması özel olduğu için buraya ayrı bir dikkat çekmek istedik.) Bu yüzden tura gelirken para, kimlik ve Müzekart’ınızı yanınıza almayı unutmayın.

Kekova Tekne Turu Durakları

Bahsettiğimiz gibi Kekova tekne turunda hem yüzme hem tarih durakları var. Kaleüçağız’dan kalkan tekneler kısa süreli yolculuklarla bir duraktan diğerine giderken hiç sıkılmıyorsunuz.

Akvaryum Koyu

İlk durağımız bir yüzme noktası olan Akvaryum Koyu. Büyük Kekova Adası‘nın güneybatı ucundaki Karakol adaları arasında bulunan Akvaryum Koyu adından da anlaşılacağı gibi berrak, pırıl pırıl sulara sahip. 4-5 metre derinlik olmasına rağmen tabanı net bir şekilde görülen koyda beklediğimiz kadar çok balık göremesek de denizin rengi fazlasıyla tatmin edici oldu.

Kekova – Akvaryum Koyu

Tersane Koyu

Bir diğer yüzme noktası, Kekova Adası‘nda yüzmeye ve kıyıya çıkmaya izin verilen tek nokta olan Tersane Koyu oldu. Bu koyda da su pırıl pırıldı ve bol bol balık görebildik. Ayrıca tarihi batık kentin bir kısım kalıntısı da bu koyda bulunuyor. Denizde yüzerken tarihi eserleri inceleyebiliyor, batık kentin duvarlarına dokunabiliyorsunuz. Yine burada karaya çıkıp kısa bir yürüyüşle adanın diğer tarafına geçerek açık denizi izleyebilirsiniz.

Kekova Adası – Tersane Koyu

Kekova Adası Batık Şehir

Kaleüçağız’ın bulunduğu koyun karşısında boydan boya Kekova Adası bulunuyor. Üzerinde yaşam olmayan adanın karaya bakan kıyısındaysa tarihi ticaret kentinin kalıntıları… Bugün çoğu su altında olsa da tekneyle adayı boydan boya geziyoruz ve rehberimizden her bir detayı dikkatlice dinliyoruz.

Kekova Adası, Türkiye’nin Akdeniz’deki en büyük adası. İtalyan işgalinden sonra adanın sahipliği bir süre ihtilaflı bir konu olsa da 1932’de imzalanan Türkiye-İtalya anlaşması ile ada Türkiye’ye bırakılmış.

Kekova Tekne Turu – Batık Şehir Dolichiste

MÖ 5. yüzyıldan beri yerleşilen ve Likya dönemindeki adı Dolichiste olan liman kenti aslında yaşamdan çok ticaret yapılan bir alanmış. Antik dönemde insanlar arazisi tarıma elverişli olmayan ada yerine karşısındaki anakarada otururken, ticaret gemileri adadaki limanlara yanaşırlarmış. Buna uygun olarak gördüğümüz kalıntılar arasında limanlar, rıhtımlar, tersaneler, imalathaneler, sarnıçlar, kiliseler, hamamlar bulunuyor. Adanın hızla yükselen bir şekli olduğu için sokaklar yerine dik merdivenler kullanıldığı görülüyor. Dolichiste, MS 2. yüzyıldaki bir depremde su altında kalarak yok olmuş. Bizans döneminde yeniden canlandırma çabaları olsa da Arap akınları başlayınca bu amaca ulaşılamamış.

Bugün batıkların bulunduğu bölge Sit alanı sayılıyor, bu sebeple de yüzüş ve dalış aktivitelerine izin verilmiyor. Biz de teknemiz ağır ağır ilerlerken batık kalıntıları inceledik ve antik dönemlerde nasıl göründüğünü hayal etmeye çalıştık.

İPUCU: Demre’ye gelip daha çok tarihi nokta görmek istiyorsanız Myra Antik Kenti ve Noel Baba Kilisesi yazımızı da inceleyebilirsiniz.

Korsan Mağarası

Turumuzun bir diğer noktası, Korsan Mağarası. Aşırlı Adası’nın güneyine bakan mağarada tekne durmasa da burnunu içeri kadar sokuyor ve biz de mağaranın içini seyredip fotoğraflayabiliyoruz. Tarihte korsan gemileri bu mağaranın içinde saklanırmış, bu sebeple mağaraya Korsan Mağarası dense de bugün Aşıklar Mağarası diyenler de oluyor.

Kekova Tekne Turu – Korsan Mağarası

Yüzme Durakları

Tekne turunda yukarıda da bahsettiğimiz Akvaryum ve Tersane koylarından sonra Gökkaya Koyu‘nda yüzme molası vererek açık büfe yemeğimizi de burada yiyoruz.

Daha sonra Esmeralda Koyu ve Aşk Üçgeni adı verilen noktalarda da durarak yüzme molaları veriyoruz ve böylece toplam 5 noktada yüzmüş oluyoruz. Yüzme duraklarımızın hepsinde de su tertemiz ve berrak. Yine birçok yerde bol balık izleme şansı yakalıyoruz. Son durağımız olan Aşk Üçgeni Koyu’ndaki iskeleden de denize atlayarak enerjimizi atıyoruz. Kısacası, tarih dolu bir tekne turu olsa da deniz ve yüzme açısından da bir o kadar doyurucu bir tur yapmış oluyoruz.

Kekova Tekne Turu Yüzme Durakları

Kaleköy

Kaleköy, tekne turumuzun tarihi duraklarından biri. Bu noktada teknemiz iskeleye yanaşıyor ve isteyenler Kaleköy’ü ziyaret ediyor, isteyenler de denize girebiliyor. Yaklaşık 1 saatlik bir mola veriyoruz bu noktada.

Kaleköy / Demre – Kekova

Anakaranın bir parçası olsa da karadan yolu olmayan köye sadece tekneler ile ulaşım sağlanabiliyor. Yokuşlu, merdivenli sokakları olan Kaleköy’ün en tepesinde de Simena Ören Yeri bulunuyor. Buradan Kekova adasının, Akdeniz’in ve teknelerin harika manzarasının keyfine varabilirsiniz.

Simena Ören Yeri – Kaleköy/Demre

Kaleköy’e yıllar önce, 2008 senesinde geldiğimizde tek bir noktada satılan sadece şeftali ve muzlu dondurmadan yemiştik ve yıllarca tadını unutamamıştık. Bu sefer gittiğimizde dondurma yapan tesislerin arttığını ve yine çeşidin de arttığını gördük. İki ayrı noktada farklı dondurmaların keyfini çıkararak yola devam ettik.

Kekova Tekne Turu – Kaleköy’den Manzara

Simena Antik Kenti

Bir Likya kenti olan Simena’da MÖ 4. yüzyılda başlayan yerleşim kesintisiz şekilde günümüze kadar gelmiş. Likya birliğinde Aperlai şehri tarafından temsil edilen kent sonrasında Roma İmparatorluğu’nun bir parçası olmuş. Bugün antik dönemden kalan yapılar arasında hamam ve lahitler bulunsa da kentin asıl dikkat çeken noktası en tepesinde bulunan kalesi oluyor.

Kale kısmına çıkmak için Müzekart gerekiyor. Burada kalenin yanı sıra 300 kişilik küçük bir tiyatro, anıt mezarlar, su sarnıçları ve tapınak kalıntıları da görülebiliyor.

Simena Antik Kenti – Tiyatro ve Kale

Kekova’da tekne turu yaparken hem tarihe hem de denize doyabilirsiniz. Türkiye’de nerede tekne turu yapmalı sorusuna vereceğimiz ilk 3 cevaptan biri kesinlikle Kekova tekne turu olacaktır.