Antalya,  ANTİK KENTLER,  TÜRKİYE

Side Antik Kenti

Side’ye günün ilk ışıklarıyla varıyoruz. Antik kente girdiğimiz anda şehrin anıtsal yapıları, hala ayakta duran kemerleriyle şehir surları bizi karşılıyor. Bu yapılar arasında araç yolunu takip ederek denize doğru yol alıyoruz, tiyatronun önüne geldiğimizde arabayı park ederek gezimize başlıyoruz. Gezdiğimiz antik kentler arasında en geniş alana yayılmış olanı Side olabilir.

Side Amfitiyatrosu Arkasında Uzanan Antik Şehrin Bir Kısmı

Side’nin Tarihi Önemi

Side’nin tarihi MÖ. 7.yy’a dayanıyor, ismi ise eski dilde Nar anlamına geliyormuş. Pamfilya’nın en önemli liman kenti olan Side bir yarımada üzerine kurulmuş. MÖ. 2. yüzyılda savaşlar ve ticaret sayesinde en önemli dönemlerinden birini yaşamış. MS. 4. yüzyılda Hristiyanlaşana kadar da bugün tapınak izini gördüğümüz Apollon dahil pek çok tanrıya inanmışlar. MS. 5.yüzyılda da Pamfilya bölgesinin Piskoposluk Merkezi olmuş ve en parlak dönemini yaşamış. Side, MS. 7 yüzyılda Arap akınları sırasında önemini yitirmiş ve Selçuklular’ın ele geçirilmesinden sonra MS. 13. yüzyılda terk edilmiş.

Side Antik Kent Girişindeki Çeşme ve Kapı

Side Tiyatrosu

Gezimize tiyatrodan başlıyoruz. Side antik Tiyatrosu’na Müzekart ile girebiliyorsunuz. Oldukça iyi korunmuş tiyatrosu gerek sahnesi gerekse en üst basamağından sunduğu antik şehir manzarasıyla dikkatimizi çekiyor. İnce işçilik ve çeşitli tanrı heykelleriyle süslenmiş üç katlı sahnesi ile tiyatro, hem Helenistik hem de Roma izleri taşıyor. 15.000 kişi kapasiteli tiyatro diğerleri gibi bir tepeye ya da yamaca yapılmamış, bu anlamda Anadolu’da türünün tek örneği. MS. 2.yüzyılda yapılmış tiyatro zaman içerisinde arena ve açık hava kilisesi olarak da kullanılmış.

Apollon Tapınağı

Tiyatronun ardından mevsim nedeniyle sakin olan ama yazın ne kadar cıvıl cıvıl olduğu her halinden belli olan tarihi sokakları arasından yürüyerek yarım adanın ucunda yer alan Apollon Tapınağı’na gidiyoruz. Athena ve Apollon Tapınakları yan yana bulunuyor ancak Athena Tapınağı’nı çalışmalar nedeniyle göremiyoruz. Yapımı MS.150 yıllarına dayanan Apollon Tapınağı ayakta kalan birkaç sütunuyla birlikte bugün bile oldukça ilgi çekici duruyor. İnsan, bu kalıntıları izlerken tapınağın gerçek halinin ne kadar da güzel olduğunu düşünmeden edemiyor.  Şehrin en güzel noktasında yer alan bu tapınağın bir bölümü, sonraki yıllarda yapılan Bizans Bazilikası’nın inşasında kullanılmak üzere sökülmüş.

Side Antik Kenti’nin En Uç Noktasındaki Apollon Tapınağı Kalıntıları

Side Antik Kenti’nde Gezilecek Diğer Yerler

Apollon Tapınağı’ndan sonra tekrar yarım adanın içine doğru, antik kentin diğer yapılarını görmeye gidiyoruz. Epeyce geniş bir alana yayılmış kalıntılar arasında Agora, Bizans Hastanesi olduğu düşünülen bir yapı, su kemerleri, çeşmeler, eski evler, latrina, tapınaklar ve şehrin bir ucundan diğer ucuna uzanan Roma yolu dikkat çekiyor.

Tiyatronun yanında, şehrin girişine doğru Şans Tanrıçası Tyche için yapılmış bir tapınak ve az ilerisinde de Gymnasium bulunuyor.

Şehre girdiğinizde araba yolunu takip etmeyip, ilk anıtsal çeşmeden yürüyerek ilerlediğinizde de yol sizi bu antik yapıların önüne çıkarıyor. Ama bu nokta araba park etmek için çok uygun bir yer değil.

Side Antik Kenti Ana Girişindeki Anıtsal Çeşme

Side Müzesi

Şehre girişte, tiyatroya giderken hemen sağ tarafta yer alan Side Müzesi, Side Antik Kenti’ndeki kazılardan çıkan eserleri sergilemek üzere açılmış. MS. 500 yılında yapılmış bir Roma Hamamı’ndan dönüştürülen müze, Türkiye’de bir köyde açılan ilk müze olma özelliğini taşıyor. Side’deki gündelik yaşamın nasıl olduğunu gösteren eşyalar, heykeller, lahitler ve müzenin dışına da yerleştirilmiş parçalarla zengin bir koleksiyona sahip. Müze Kart ile girilebilen Side Müzesi’nde Helen, Roma, Bizans ve Selçuklu eserlerini bir arada görmek mümkün.

Bu gezimizin amacı Antalya’nın antik kentlerini ziyaret etmekti. Bu güzel yapıları yaz sıcağı ve kalabalığı olmadan görmeyi hedefledik. Ancak bir taraftan da yazın çok canlı olan yerlerin kış zamanında bu kadar hareketsiz ve ıssız olduğunu görmek de bir garip oldu. Yaz tatillerinde hem denize girmek hem de tarihe tanıklık etmek isteyenler için Side de çok güzel bir adres. Her köşesinde ayrı güzellik.

Antalya’nın Diğer Antik Kentlerini de okumak ister misiniz?